Ahad, 10 Julai 2011

Hebatnya Ciptaan Allah



  Salam pembaca semua, hari ini Cikgu Eyta nak bawa anda semua menikmati keindahan dan keunikan ciptaan Allah SWT.....Subhanallah.... Sesungguhnya Allah yang menciptakan Langit dan bumi. Tiada sesiapa/apapun  pun yang dapat menandinginya. 

 
        Di pantai barat Abu Dhabi, Emiriah Arab Bersatu (UAE), terletak  khazanah semulajadi yang unik, yang tidak terganggu oleh aktiviti manusia iaitu Pulau Bu Tinah. Ekosistem yang berkembang maju Bu Tinah membentuk sebuah makmal hidup yang unik dengan kepentingan utama bagi penyelidikan perubahan iklim. Bu Tinah banyak mengajar manusia tentang perlindungan alam sekitar dan survival. Habitat semulajadi yang tersendiri mempunyai perairan cetek, hamparan rumput laut dan bakau tinggi, terletak di tengah-tengah terumbu karang yang meluas. Ia menjadi habitat hidupan laut yang indah dan terancam. Burung-burung laut, termasuk flamingos dan osprey, pelbagai spesies ikan lumba-lumba dan penyu Penyu Karah kritis terancam tinggal di Bu Tinah. Perairan pulau ini juga menjadi habitat kepada penduduk kedua terbesar di dunia iaitu dugong, sejenis mamalia laut besar yang diancam di seluruh dunia. Bu Tinah Island, kaya dengan biodiversiti, terletak dalam Rizab Marawah Biosfera Marin – rizab marin  terbesar di rantau ini.
 Angel Falls adalah air terjun tertinggi di dunia, iaitu pada ketinggian 1002 m, dan terletak di Canaima National Park di Bolivar State, sepanjang sempadan Venezuela dengan Brazil. Ia adalah lebih daripada 19 kali lebih tinggi daripada Niagara Falls. Jatuhan air tanpa sebarang halangan setinggi 807 m.
  
Laut Mati merupakan sebuah tasik garam antara Palestin dan Israel barat  dan Jordan  timur. Pantainya adalah titik paling rendah di muka bumi yang berada di atas tanah yang kering pada 420 meter di bawah paras laut,  . Dengan 30 peratus kemasinan, ia adalah 8.6 kali lebih masin daripada laut.



Iguazu Falls, Iguazu River, air terjun terbesar di dunia. Air terjun ini meliputi 2.700 m (hampir 2 batu) dalam bentuk separuh bulat. Daripada 275 jatuhan air yang secara kolektif membentuk Iguassu Falls, "Tekak Devil" adalah yang tertinggi iaitu 80 m tinggi. Iguazu Falls di sempadan antara negeri Brazil Parana dan wilayah Argentina Misiones, dan dikelilingi oleh dua Taman Negara (BR / Arg). Kedua-duanya adalah hutan hujan subtropika yang menjadi habitat kepada ratusan spesies flora dan fauna yang jarang ditemui dan terancam.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...